Blog #1: Gast, ben je echt waardeloos ?

Kun je jongens op waarden en overtuigingen aanspreken?

Jongens zijn snel afgeleid, hebben moeite met plannen, tonen uitstel- en vermijdingsgedrag, hun motivatie hapert, ze presteren vaak onder, hebben behoefte aan andere manieren van lesgeven.

Geen zin, doe niet moeilijk, laat maar zitten, bekijk het.

Dit komen we tegen in trainingen aan jongens met beginnende gedragsproblemen

In (school)trainingen spreken we jongens meestal aan op hun vaardigheidsniveau: Waar ben je goed in, wat kun je al, wat vind je lastig, wat wil je nog beter leren? Met rollenspellen, discussie, psycho-fysieke acties en helpende gedachten oefenen we met hen om die vaardigheden te leren en te verankeren.

Mijn stelling: Je maakt beter contact en hebt meer effect als je jongens ook aanspreekt op de waarden, overtuigingen en drive, ook al zijn die niet altijd bewust.Als je verbinding maakt met die (onbewuste) laag komen jongens meer in contact met wat ze echt belangrijk vinden: Waar ga ik voor, wat is mijn drive, wat vind ik cool.

Dat kan hun motivatie op gang brengen en helpt hen om hun motieven helder te krijgen en verder te ontwikkelen. Het geeft hen aanknopingspunten om keuzes te maken en echt iets voor elkaar te krijgen.

Een voorbeeld: Een jongen ergert zich in de klas aan een medeleerling die het altijd beter weet en dat ook steeds laat horen. Hij kan die jongen vlijmscherp onderuit halen en de lachers op zijn hand krijgen. Dat werkt, daar heeft hij lol in. In de training komt hij erachter dat hij het belangrijk vindt om goede argumenten te geven, je mening te onderbouwen. Hij ziet in dat dat ‘een betere sport’ is waar hij meer van leert. Hij kiest ervoor te stoppen met ‘afzeiken’.

Hoe maak je nu die verbinding met de waarden, overtuigingen en drijfveren van de jongens?

Gebruik de onderstaande vier vragen:

  • Wat vind je belangrijk bij anderen?
  • Wat vindt je belangrijk bij/voor je zelf.
  • Wat kan jou helpen om dat te bereiken?
  • Wat kan voor jou een eerste stap zijn?

Vragen hierachter: Wat voor persoon/mens wil je zijn. Heb je overtuigingen die je remmen in je mogelijkheden? Hoe spoor je die op, en hoe kun je die veranderen.

Te doen op allerlei manieren in de klas, kleine groepen, tweetallen en individueel

(kan natuurlijk ook met  meisjes)

 Karel Drexhage

Dit bericht is geplaatst in Blogs. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *